Greetings from down under!

Den første dagen i Adelaide dro vi til South Australia Museum hvor vi lærte mer om aboriginsk og australsk kultur og historie, men også om Australias plante- og dyreliv. Flere dro videre til Adelaide Botanical Garden mens andre shoppet og gjorde siste forberedelser til Bushen.

På den andre dagen dro vi til Cleland Wildlife Park. Her fikk vi et innblikk i Australias unike dyreliv. Det var blant annet wombats, kenguruer, wallabies og koalaer til reptiler og pelikaner. Å mate kenguruer på kloss hold og ta bilde med koala var en utrolig opplevelse for mange! Til tross for ustabilt vær og kald vind var det en veldig fin dag.

Thea

Etter to fine dager i Adelaide ble vi hentet grytidlig om morgenen lørdag 9. november. Dette var vårt første møte med guidene våre, Beno og Shane. Guidene våre er veldig stereotypiske australiere. Vi skjønte fort at det var de som kom gående første gang vi så de!

Vi satte kursen mot Yorke Penninsula, hvor vi skulle campe de to neste dagene. Kjøreturen var lang, men med god stemning og den fine kysten til Australia går det alltids bra. Etter noen timers kjøring, lagde gruppen lunsj sammen for første gang. Ellers bestod kjøreturen av korte stopp på utsiktsplasser, bildetaking, snacks påfyll og “dunny-break”. På kvelden koste vi oss rundt bålet med BBQ, leker og allsang.

Neste dag ble vi vekket mellom kl. 06:00 og 08:00 – en dag det ikke var like lett for alle å stå opp 😉 Vi hadde vår første frokost ved bålet og gjorde oss klar for dagstur rundt på Yorke Peninsula. Vi kjørte rundt til strender, utsiktsplasser, gikk turer og badet i havet. Vi avsluttet dagen med nydelig mat og bli-kjent leker sammen med guidene. Andre natt under den vakre stjernehimmelen!

Helena

Selv om det var litt trist å forlate The Block var alle spente på å komme seg videre på turen innover i landet. Mandagen var hovedsakelig en kjøredag men med god stemning i bilene gikk tida fort. Plutselig var vi fremme ved campingplassen Rawnsly Park Station på Flinders Ranges. Der fikk vi kjapt satt opp camp etter Beno rygget inn i, og bulket, taket på kjøkkenbygget der:)

Neste dag var mange opp tidlig for å se soloppgangen over Fliders Ranges. Etter en rolig frokost dro vi på dagens første tur som gikk til Arkaroo rock, som er sentral i Fliders Ranges dreamtime story. Der fikk vi se mange malerier brukt i aborginsk undervisning. Vi var også opp på en nærliggende topp for utsiktens skyld og spiste lunsj med kenguruer (der Lise igjen måtte informere om å ikke mate de ville kenguruene etter noen serverte den ene et eple).

Etter lang tid på humpete vei hadde vi vår første «wood run» der alle skal ut av bilene for å sanke ved. Regelen er at du ikke skal komme med noe som er mindre enn armen din og i følge Beno har man ikke gjort den riktig om man ikke blør litt når man er tilbake i bussen. Få blødde, men en falsk alarm for slangebitt kom da en av oss ble bitt av en maur. Dyrelivet er altså vilt!

Første natt virkelig ute i bushen var ved Chambers Gorge. Ikke bare var plassen nydelig, men rett ved camp var det kjempemye aborginske malerier og inngraveringer. Solnedgang, fullmåne og marshmallows rundt bålet ble det også. Vi koser oss❤️