Dagbok for studietur til Vietnam 2014

2. – 22. NOVEMBER 2014:

Fredag 21. november:
Etter nesten 3 uker på reise er vi nå på flyet på vei hjem. De siste 24 timene av turen tilbragte vi i Ho Chi Minh City, eller Saigon som de lokale kaller det.

Vi kom frem til hotellet kl. 17 i går kveld etter 18 timer på nattoget. Det første som møtte oss på toget var skittent sengetøy, så vi måtte skifte selv. Det ble en morsom prøvelse for alle, da det ikke akkurat er høyt under taket eller særlig god plass i sengene på toget.

Da vi kom frem til Saigon ble vi nesten slått i bakken av varmen. Saigon er langt sør, derfor mye varmere enn de andre stedene vi har vært. Etter vi hadde fått oss en dusj etter en lang tur på toget var det tid for avskjedsmiddag.

Vi ble hentet av buss og kjørt til en fin restaurant. Der fikk vi «den beste maten hittil», noe vi har sagt ved nesten hvert eneste måltid. Maten på turen kan vi altså ikke klage på.

Etter middagen hadde vi kapra billetter til premierevisningen av den nye Hunger Games filmen, Mockingjay.

Filmen var ferdig når klokka var nesten 12, veldig sent for oss som ofte har vært i seng kl 9. Men likevel ville en gjeng ut å se om vi kunne finne et koselig sted å ta en øl eller et glass vann siden det var siste kvelden. Vi fant fort ut at vi var i helt feil del av byen og gikk tilbake til hotellet. Da vi la oss var vi slitne etter en lang dag, og fikk sove godt i gode hotell senger.

I dag møttes alle til frokost. Etter frokost gikk noen på Starbucks. Eva, Emil, Franz og jeg gikk på War Remnants Museum. Der fikk vi se utrolig sterke bilder og lærte masse om Vietnam-krigen. Jeg kjente jeg ble sint når jeg ser bilder av hvor grusomme ting noen mennesker gjør, og redd av at vi ikke lærer av fortiden. At slike ting fortsatt skjer.

Til lunsj møttes vi på Hard Rock Cafe, og spiste det dyreste måltidet til nå. En burger kostet jo hele 100 kr.

Vi hadde 2,5 time dødtid i hotellobbyen før vi skulle reise så noen av oss gikk på spa (?) over gaten, og noen rømte fra varmen og inn på kafeen ved hotellet som hadde aircondition. Nå er turen vår snart over. Noen timer igjen på fly, så er vi snart hjemme på Bømlo. Vi har opplevd utrolig mye, og tiden har gått veldig fort, men det føles som vi har vært borte mye lenger enn 3 uker.

Tusen takk for en veldig fin tur, mye latter og mange nye minner!

Hilsen Marie

Onsdag 19. november:
I dag er siste dagen vår i Hoi An, i dag har me hatt ein «feriedag», og berre kost oss og slappa av.

Me lader opp til ein ny runde på nattog med Vietnams største by Saigon (10 millioner innbyggere) som neste mål. Ikkje mindre enn 17 timar skal me tilbringa i dei koselege, men veldig små båsane! Diskusjonen har gått om kven som vil ha øverste, underste eller midterste køya- ja, ja- det er vel ingen av dei som er noko særlig komfortable uansett.

Dagen i dag har blant anna blitt brukt til å smake på «stinky fruit» Durian- som me ikkje syns stinka så forferdelig som hadde trudd! Emil, Anja og Susanne sykla ein tur på stranda.

No ligg me strødd rundt bassengkanten på hotellet , og ventar på å bli henta med buss til Da Nang der me skal hoppe på toget.

Snart seier me hadet til denne koselege byen!

Tirsdag 18. november:
Hoian! Opp kl 06.45 for en selvplukket frokost kl 07.00. Forventingene var ikke så høye for progamet vi alle skulle gjennomføre for dagen. Kokkekurset var gjennomført på Red brigde cooking school.

Først fikk vi en velkomstdrink på Red brigde cafe. Der etter fikk vi en gjennom gang av Vietnamesisk frukt og grønt. Vi fikk også informasjon om hvilke frukter og grønt vi kunne bruke til forskjellige bruksområder i mat.

Vi møte opp på Red brigde cooking school med båt og videre fikk vi en instruktør som het Luna. Luna var veldig flik som kokke instruktør også hadde hun noen små gull korn som «Dont rice and drink…» dette utsagnet vil du forstå hvis du spør en fra Mat med smak av Vietnam.

Videre utover dagen har jeg Franz og Marie tatt oss en tur til stranden og badet. Det i 1 til 2 meter høye bølger.

Til kvelden gikk meste parten av klassen til felles middag på den samme kafeen som hadde kokke kurset. Mat fra min side blir bare bedre og bedre her i Vietnam.

Hilsen Emil

Måndag 17. november:
No har me nettopp komt til Hoi An etter ei natt på toget fra Hanoi- det var trangt og varmt- men ganske så koseleg allikevel!

Det var ein svulten gjeng som etter 15 timar ankom Da Nang.

No har me fått i oss litt mat, og er klare for ein tur på stranda!

Måndag 17. november:
I dag (15. november) fikk vi sove lenge, siden vi skulle møte opp først klokken 11. Vi tok da buss et godt stykke ut til en familie hvor vi skulle lage rispannekaker og biff og nuddelsuppe. De hadde flere hus og en nydelig hage hvor det duftet helt fantastisk. Vi hadde et par hyggelige timer hos denne noe velstående familien; maten ble kjempegod!

Etter dette måtte vi skynde oss tilbake siden vi hadde et møte med RTC (Responsible Travel Club, organisasjonen som er ansvarlig for vårt program på turen). Det var et interessant møte hvor vi fikk info om hva organisasjonen driver med og hvor vi ga feedback på hvordan vi synes programmet har fungert hittil.

Etter dette fikk vi et par timer fri før vi skulle på noe kalt Water Puppet Show, noe vår guide hadde insistert at vi fikk med oss. Vi hadde ingen anelse om hva vi gikk til, men det var meget interessant (det synes i alle fall noen av oss).

Se for deg en teatersal, bare at scenen ligger lavt og er dekket av vann. Flammer, lys og røyk ble hyppig brukt for å skape effekt. Det var et meget så asiatisk, morsomt og spennende, synes jeg da! Til slutt gikk vi ut for et måltid.

Hilsen Frida

Fredag 14. november:
Uthvilte etter å endelig ha sovet i en etterlengtet seng, kjørte vi avgårde for å hilse på reiselivsstudenter. I den ene bakgata vi kjørte gjennom fikk vi oss litt av et syn; (flådde?) hunder lå til utstilling, klare til å bli spist! Trist og uvant for oss, men slik er det, vi har forskjellige kulturer.

Vel fremme ble vi møtt av en gjeng ivrige og imøtekommende studenter, som blant annet studerte til å bli reiseguider. Som en «velkomst» til oss ble en flott sang sunget av en av studentene.

Vi følte dermed at vi også måtte bidra med noe, og fremførte derfor nasjonalsangen etterfulgt av «hode, skulder, kne og tå». Vår improviserte lille opptreden fikk dem hvert fall til å le!

Praten gikk lett med studentene, og forskjellen mellom norsk og vietnamesisk mat var et av temaene. Da tiden var inne for å gå, ble noen av oss nærmest som superkjendiser: Bilder i fleng ble tatt sammen med oss, og utveksling av mobilnummer var populært. Vi hadde tydeligvis gjort et godt inntrykk! Flere av studentene ville treffe oss igjen, og vi avtalte å møtes til kvelden.

Etter noen timer med fri disposisjon til shopping, spising og avslapning, møtte noen av oss en gjeng av studentene. Nå var tiden inne for karaokebar! Med discolys, sebrasofaer og eldgamle låter, sang vi alle med de stemmene vi hadde; både på godt og vondt. Vi hadde det veldig gøy med våre nye venner!

Hilsen Anja

Torsdag 13. november:
Hei alle sammen! No er me tilbake i Hanoi,

etter fem dager tilbrakt under litt enklere forhold ute på landsbygda! Susanne og Julie har skrevet litt fra turen:

Etter en lang busstur etterfulgt av en gåtur kom vi til familien vi skulle bo hos. Vi fikk servert en flott middag tilberedt av Bien/Mor. Det ble en artig, men tidlig kveld på alle. Spesielt Emil.

Neste dag var det opp å male barneskolen klokka halv ni, vi malte to rom og Stine Mari, Anja og Susanne dro tilbake til Mor for å lage lunsj. Det ble frityrstekte fiskekaker, omelett, og mye annet godt!

Etter lunsj dro vi tilbake til skolen og malte uttafor.

Så var det klart for middag som Sindre, Frida og Julie hadde hjulpet til med å lage. Kvelden ble avsluttet med besøk fra nevøen til Nam (Mannen i huset) og kompisen (tror vi)

På planen neste dag var vegg 2 på utsiden. Christina, Emil og Franz lagde lunsj før det var duket for pløying av risåkeren. Vi merket fort at guiden vår, Mr Bac (Herr antibac) likte å gjøre ting selv som resulterte i mindre jobb for oss:)

På kvelden var det duket for festmiddag med familien til Nam og Mor

Neste dag var det klart for langtur. I følge vår eminente guide var turen vi skulle gå 1,5 mil lang, men det viste seg å være dobbelt så langt.

Det var en forferdelig, men fantastisk tur hvor vi både var vitne til en katt som ble flådd, og en rotte som ble klargjort for middag.

Etter ca 6 timer med blod, svette og tårer nådde vi til slutt målet, med både skuldersmerter, ankelsmerter, en drøss med gnagsår og solbrenthet.

Som vanlig ble det en tidlig kveld.

Dagen etterpå gikk vi 7 km og ble hentet av en buss som fraktet oss tilbake til Hanoi 🙂

Hilsen Julie og Susanne 🙂

PS! Eva syns gjengen har gjort ein kjempejobb i landsbyen Kho Muong, med maling av barneskulen, og pløying i risåkeren. Ikkje minst viste me guiden vår at me klarte å bera sekkane våre sjølv heile veien til neste landsby- det er tak i denne gjengen!

Tysdag 11. november:
No har me tilbrakt tre dager hos ein utrulig fin familie i ein liten landsby. Me har blitt godt kjent med folk her, og hatt opplevelsesrike dagar!

No pakker med sekken og skal gå videre til neste landsby!

Det kjem meir utfyllande reisebrev med bilder når me er tilbake i Hanoi den 13. Me har det bra!

Lørdag 8. november:
Fridag! I dag fikk vi endelig sove litt lenge! Seks av oss hadde planlagt motorsykkeltur sammen med Viet, som jobber på hotellet. Han hadde skaffet nok sykler og sjåfører til hele gjengen.

Trafikken her er crazy, men det føltes faktisk sikrere å sitte bakpå en lokalkjent. Det var kjempegøy!! Det eneste var at vi mista Emil flere ganger, siden hans sjåfør var av den eldre garde, og kjørte veldig safe, han hørte heller ikke telefonen…

Turen gikk til dyrehagen, og etterpå til snake village, der vi valgte oss en slange til lunsj! Emil var den tøffeste, og tok en shot som bestod av det fremdeles pumpende slangehjerte og risvin. Vi andre nøyde oss med slangeblod-shot!

Resten av gjengen ble med Anh til skredderen, der Sindre bestilte seg ny dress- vi er spente på resultatet!

Det ble shopping og sightseeing før vi møttes for felles middag og bursdagsfeiring siden Eva fyller 25 år i dag!!

Hilsen Eva og Franz

Fredag 7. november:
No har me kome tilbake til Hanoi, etter to dagar i vakre Halong Bay.

Me var svært heldige då det viste seg at me hadde fått oppgradert til 4 stjernes rom på båten, ikkje veit me kvifor, men alle var superfornøyd med panoramautsikt frå romma.

Dagane var fullstappa med kajakkpadling rundt ein flytende fiskerlandsby, bading og kokkekurs ombord. Ny spennande deilig sjømat! Me laga sjølv ferske og friterte våruller som vart lunsjen vår ombord!

Me var og innom ei stor grotte, Sung Sot. Det plaskregna, men gjorde ingenting, det er varmt og deilig! I kveld møttest heile gjengen for felles middag og besøk på nattmarkedet.

Ser ut som alle kosar seg!

Klem frå Eva og Stine Mari

Fredag 7. november:
I dag (5. november) ble vi hentet klokken 8 av en minibuss med to guider som kjørte oss til en landsby en halv time fra Hanoi Glory Hotel. Der gikk vi på det lokale markedet og fikk i oppgave å handle det vi trengte til å lage vårruller og pho. Vi ble splittet opp i 3 grupper med forskjellige varer og handle, de som handlet alt de skulle kjappest fikk en premie. Pho er en nudelsuppe med gressløk, nudler og en type kjøtt, i dette tilfelle biff. Man kan også ha kylling å svin. Vårrullene ble laget av løk, glassnuddler, wood ear mushroom, vanlig sopp, gulrot, bønnespirer, svinekjøttdeig, salt og pepper, egg

Da vi hadde handlet det vi trengte hadde et gammelt ektepar invitert oss hjem til middag, der vi lærte å lage vårruller og pho. Vi fikk også gå inn i tempelet deres hvor de ba til sine forfedre og satt igjen appelsiner som «gave». Vi tente på røkelse og ba om god utdanning, lykke og et godt liv. Så lagde vi mat.

Etter vi hadde spist vårruller, pho og salat fikk vi dessert som var vannmelon og hjemmegrodd grapefrukt. Vi sa hade til det gamle ekteparet og begynte å gå mot samfunnshuset.

På veien gikk vi tilfeldigvis forbi en barneskole hvor vi hilste på elevene. På samfunnshuset kikte vi oss rundt og satt ifra oss appelsiner til forfedrene der også. Vi gjorde oss ferdige på samfunnshuset og ble hentet av minibussen igjen.

Den ene guiden lurte på om vi ville stoppe på et vietnamesisk galleri hvor de lakkerte en form for stein. Dette ville vi. Enorme mengder arbeid ble lagd inn i disse kunstverkene, de fleste kjøpte seg noe fint fra galleriet, så tok vi gruppebilde med guidene så ble vi kjørt tilbake til hotellet.

Etter vi hadde lagt fra oss noen ting gikk vi til en liten butikk rundt 5 minutter fra Hotellet der vi fikk en slags fruktblanding med yoghurt og is. Etter dette var vi frie til å gjøre som man ville. All mat smakte kjempe godt og det var koselig å se hvordan de bodde ute på landsbyen. I morgen skal vi på båttur!

Torsdag 6. november:
Eva skriv: «Dagar fulle av inntrykk! Fin gjeng å reise på tur med», og legg ved bilete:

Onsdag 5. november:
Hallo alle sammen!

I dag tirsdag 4.november har vi hatt det veldig gøy! Vi har sett oss rundt i Hanoi, fullt av liv og veldig bra stemning. Vi besøkte Ho Chi Min komplekset, det var veldig kult å se. Palasset var knallgult og veldig fint, men Ho Chi Minh ville ikke leve et luksuriøst liv, så det ble bygd et mindre hus ved en fiskedam. Etter noen år flytta han over dammen til et enda enklere hus på stylter. Dette huset hadde bare to rom, et arbeidsrom og et soverom. Vi besøkte også et tempel, der vi kunne tilbe en gud som ville gi oss bedre fruktbarhet.

Vi dro deretter til Koto, en skole og restaurant som hjelper ungdommer som har det veldig vanskelig hjemme. Noen var offer for menneskehandel, andre kom fra familier der både foreldre og søsken var drug dealere. Elevene er på skolen to år, og de betaler ingenting. Etter det har de en utdannelse, og kan få et bedre liv. Vi besøkte restauranten deres, og spiste lunsj. Det var sååå godt, mye deilig vietnamesisk mat!

Vi besøkte også Temple of Literature, her kan du be om å gjøre det bra på skolen! vi traff også studenter som feira at de var ferdig noen måneder på forhånd. Guttene hadde dress, og jentene hadde nasjonalkostyme ao dai på – de var så fine at jeg har lyst på en:-)

Ettermiddagen hadde vi fri. Jeg, Marie, Franz og Emil gikk rundt og prøvde å finne ut av gatene i mørket, vi gikk litt feil – men det gjorde ingenting! vi kom til markedet til slutt, og etterpå dro vi på spa. Det var så digg å bli massert, men når de var nesten ferdige, så hørte jeg et stort BANG! Alle begynte å le, og så forklarte massasjedama at Emil hadde gått rett inn i glassdøra! Det var så morsomt! vi hadde en superkoselig kveld!

Hilsen Christina

Måndag 3. november:
Hei! No er gjengen komt seg fram til Hanoi, og i skrivande stund er me litt trøtte og ganske så klare for litt søvn.

Då me landa, og dei fleste hadde fått bagasjen, måtte Emil og Susanne forlate flyplassen tomhendt. Etter litt detektivarbeid, viste det seg at ein hyggelig mann hadde tatt feil koffert, og fekk levert den til Susanne i byen. Emil sin er nok havna i Bangkok, men den kjem sikkert i morgen:-).

Me var ganske imponert over hjelpa me fekk av ein som kjørte to kofferter for oss til hotellet, null problem å køyre moped samtidig som han held fast to store kofferter bakpå! I kveld har me hatt velkomstmiddag der med fekk smake mykje godt, blant anna viste Anh oss korleis dei et raw springrolls.

Gatene er fulle av liv, alt i frå matlaging, synging, og tutande mopeder. Me prøver å gå passe fort og passe sakte slik at mopedane tilpasser seg oss!

Her i gamlebyen er det yrande stemning, vennlige vietnamesere som både tilbereder og et måltid sine på gata, små fargerike plastikk- krakker overalt!

Dette lover bra- me gler oss til alt som kjem:-D

Helsing Eva og gjengen som har hatt ei lang og fin reise, men som no er glad for å få ei natt med søvn

Måndag 3. november:
Hei! No har me landa i Hanoi, trøtte og mangler to kofferter, men ellers fint:-)

Søndag 2. november:
Har nett landa i Doha, alt er flott så langt!