Dagbok for studietur til Sør-Afrika 2014

4. TIL 26. NOVEMBER 2014:

Mandag 24. november:
I dag, på den nest siste dagen her i Sør-Afrika, har vi hatt et variert program. Første kjørte vi til Boulder’s Beach der det finnes en koloni med afrikanske pingviner. Det er jo stas å se de live og ikke på akvariet i Bergen.

Etterpå var vi og spiste lunsj (=middag nr 1) på en utrolig bra sjømatrestaurant. Mette og gode var det klart for dagens aktivitet, surfing.

Vi reiste til Müzenberg som er surfemekka i nærheten av Cape Town. Dette er gjengens tredje gang, og fler og fler kommer seg opp og stå på brettet, utrolig bra!

Så bar turen hjem for dusjing før det var avslutningsmiddag på den fantastiske restauranten Mzansi, ute i townshipet Langa.

Her ble vi servert deilig afrikansk mat mens vi ble underholdt av et dyktig marimaband (klokkespill). Så ble det en liten innføring i afrikansk dans og marimba på noen. Utrolig flott opplevelse! Hit bør alle som reiser til Cape Town dra!

Mette og gode reiste vi hjem, dvs turen gikk først innom et stand-up show til inntekt for barnehageprosjektet til Driving Spirit, som vi også støtter. Det var utrolig bra og ingen i salen kunne føle seg trygge på at de ikke gikk gjennomgå.

Nå er avslutningskvelden over, nå gjenstår bare pakking og litt shopping i morgen før turen går til flyplassen i 16-tida.

Hilsen Øyvind og gjengen

Søndag 23. november:
I dag har vi vært på tur til Table Mountain, byfjellet over alle byfjell her i Cape Town. En liten gjeng valgte å ta gondolen opp mens de fleste valgte fotturen opp Platterklip Gorge.

Turen starter på ca 350 moh og med 700 metere stigning ender man på 1050 moh på toppen. I dag var det litt overskya når vi begynte å gå som egentlig var en fordel, hvis ikke ville det blitt helt sinnsykt varmt i solsteken, men dessverre lå det tåke på toppen da vi kom opp.

Vi hadde lang pause i kafeen og souvernirbutikken men dessverre ble tåka værende. Men vi vet alle hvor flott Table Mountain er uten tåke så vi var veldig fornøyd alle sammen med å ha kommet oss opp!

Fridas siste røyk

Gjengen på toppen

Vi tok alle banen ned igjen som bare tar noen minutter.

Etter lunsj var det avslapping som gjaldt. Nå begynner det å bli tomt for krefter her, 3 aktive uker i Afrika begynner å merkes.

Elisabet, Frida og Øyvind fikk omvisning på universitet av Moses, lederen av Southern Ambition som vi reiser med, som også jobber med studentutveksling.

Sjansen er stor for at det er noen som kommer tilbake til Cape Town for å studere

Lørdag 22. november:
I dag har vi vært på besøk i Townshipet Phumplani. Her var vi med å leke, sparke fotball og mye anna moro med mer enn 100 barn fra nabolaget. Det hele ble avsluttet med utdeling av drikke og snacks.

Organisasjonen vi reiser med, Southern Ambition arrangerer månedlig slike dager i dette området for å spre litt glede blant ungene som bor der. De har ingenting og lite å glede seg til.

Her i Sør-Afrika bygger barneskolen i stor grad på barnehagen, de har nok litt mer opplegg enn vi er vant til. Der vi var har de ingen barnehage, så det er mange som dropper ut av barneskolen.

Organisasjonen Driving Spirit vil gjøre noe med det og vil bygge en barnehage de vil drive med frivillige som pedagoger.

Vi fikk omvisning i Townshipet og se hvor de vil bygge barnehagen. Det er dette vi vil støtte i år med bidrag fra Bømlo fhs sine solidaritetsprosjekt.

En dag preget av mye lek og moro til tross for den uendelige fattigdommen disse barna opplever.

Lørdag 22. november:
I går slappa de fleste av i byen med bassengbesøk, shopping o.l.

Martin Myklebust, Øyvind og Carl reiste på Shark Cage Diving. Høres ganske tøft ut og det var det og.

Vi gikk ned i et bur dom hang på siden av båten ig så slang de ut et tau med åte, to tunfiskhoder rett foran oss. Når haien kom prøvde de å nappe tauet vekk slik at den kom så nærme oss som mulig.

Vi fikk se totalt 6 haier hvorav de fleste kom tilbake flere ganger. Haiene vi fikk se var ikke så store (sa de) bare ungdommer på 3-3,5 meter. Voksne blir vanligvis rundt 5.

På kvelden var vi på restaurant med livemusikk og feira 20-åringen Martin M.

Torsdag 20. november:
I går reiste vi fra Cape Town 07.00. Vi hadde en lang dag foran oss, vi skulle gå tur ute på Kapp det gode håp halvøya.

Vi gikk 15 km langs kysten med fantastisk utsikt hele veien. Det var varmt, men heldigvis blåste det litt.

Utpå ettermiddagen kom vi fram til hyttene vi skulle overnatte. Enkel og grei standard, med tidenes utsikt, Atlanterhavet fen ene veien og det indiske hav den andre veien.

Guiden vår Weronika og Bendik diska opp med kjempegode hamburgere. Gode og mette kunne vi nyte solnedgangen. I dag gikk vi de siste 3 km ut til Cape Point, der fyret er plassert.

Fyret er plassert spektakulært der landet er som brattest og smalner inn mot tuppen. Deretter gikk turen blant struts og firfisler ut til Kapp det gode håp, som sjøfarende i århundrer har vært glade for å nå på sin reise mot India. Her ble vi henta, en fantastisk tur i fantastisk kystnatur, her lengst sydvest i Afrika.

Her i Cape Town har vi en nydelig ettermiddag og gjengen restituerer med avslapping og shopping.

Tirsdag 18. november:
I dag startet vi dagen med en byvandring her i Cape Town. Vi tok først tog litt nærmere byen før vi var innom ulike historiske steder.

Vi endte opp på Waterfront (Aker Brygge *100). Der rusla vi rundt et par timer før vi tok båt i 45 min ut til Robben Island, der motstandere av apartheid regimet satt fengslet.

Der var vi på omvisning i fengselet, bla fikk vi se cella til Nelson Mandela. En sterk og tankevekkende dag.

Nelson Mandelas celle

Utsikt mot Cape Town fra Robben Island

Fengselet

På vei tilbake hadde det blåst opp så det ble en skikkelig «bumpy ride» tilbake. Noen koste seg på skybridgen, andre holdt seg fast under dekk og håpet turen skulle være over så fort som mulig.

Bokap, Cape Towns muslimske bydel

Ting man ikke får ta med på toget…

Nå er det straks middag før litt søvn og todagers tur rundt Kapp det gode håp i morgen.

Travle dager i Sør-Afrika altså:-)

Måndag 17. november:
I natt sov vi i telt og det var kaldt! Det var nede i 6-7 grader i natt og med en tynn sommersovepose var det kaldt for de fleste. Deilig var det når solen sto opp og begynte å varme.

Etter frokost kjørte vi 2, 5 timer til Cape Town. Der er vi nå innlosjert på et hybelhus i nærheten av universitetet. Veldig greit sted å bo den neste uka når vi skal være i Cape Town området.

I 17- tida reiste vi av gårde for å se solnedgangen fra fjelltoppen Lion’s Head, en tur på ca en time og 300-400 høydemeter.

Toppen er ganske spiss og frittliggende med fantastisk utsikt over Cape Town, Table Mountain, strender og hav. Helt fantastisk!

Sola gikk ned i havet. Det blir mørkt ganske fort så på vei ned måtte vi fram med hodelyktene.

Vel tilbake på hybelhuset ventet middagen, her har vi folk som skal lage mat til oss fram til vi drar. I morgen er det bysightseeing og tur til Robben Island, det blir spennende.

Hilsen Øyvind, Rondebosch, Cape Town, Sør-Afrika

Søndag 16. november:
I dag sto vi opp og kjørte tre timer vestover til Montagu.

Landskapet er semiørken, det vil si steinete og lite nedbør. Store områder av Sør-Afrika er slik. Ved lunsjtider var vi framme og slo opp telt på en koselig liten campingplass.

Deretter var det klart for dagens aktivitet: rappellering. Dette var kjent for Bømlo gjengen fra før, de suste ned fjellveggen en etter en.

I kveld har vi grilla hamburgere og nå koser vi oss rundt bålet.

I morgen er det av gårde til Cape Town:-)

Her er bussen vi kjører, en splitter ny Mercedes Sprinter med 22 seter.

Lørdag 15. november:
I ettermiddag var vi en gjeng som reiste på strutsefarm.

Der fikk vi lære om struts, mate den og til og med ri på de!

Lørdag 15. november:
I dag var skulle vi klatre og på grottetur, men fordi det regna når vi kom fram lot vi klatringa utgå.

I fjellene rundt Oudtshoorn er det mye kalkstein og der det er kalkstein er det ofte mye grotter.

Det var trangt til tider, gjørmete og også vått da vi måtte klatre over en stor kulp. I taket var det masse flotte stalakitter.En spesiell og spennende opplevelse for mange.

Vi er forøvrig i et område med masse strutsefarmer, så det er noen som håper å få ridd på struts i ettermiddag:-)

Hilsen Øyvind, Oudtshoorn, Sør-Afrika

Fredag 14. november:
I dag startet vi med å kjøre til Wilderness, der møtte vi guidene som skulle ha oss med på kloofing (juvvandring).

Med våtdrakt og redningsvest gikk/svømte vi nedover en elvecanyon. Underveis fikk de som ville anledning til å hoppe fra høye klipper.

Omgivelsene var bratte fjellsider og regnskog. Veldig flott og litt slitsom tur:-)

Da vi var ferdige kjørte vi videre til Oudtshoorn, hvor vi skal klatre og på hulevandring i morgen. Det gleder vi oss til! Opplevelsene står i kø her i Sør-Afrika.

Hilsen Øyvind, Oudtshoorn, Sør-Afrika

Torsdag 13. november:
I dag har vi vært på tur i vakre Tsitsikamma nasjonalpark.

Dagen begynte med regn men heldigvis ga det seg før vi skulle begynne å gå. Vi gikk de første km på Otter trail, en rute man kan følge i dagesvis langs den ville kysten. På veien vekslet det mellom tett regnskog, rullesteinsstrender og klippepartier.

Vi gikk fram til en vakker foss, der benyttet noen sjansen til kjøle seg ned i bassenget som var nedenfor. Hele dagen hadde vi utsikt til store bølger som slo mot land. Mens vi hadde pause her var vi og heldige å se hvaler. Fantastisk!

Vi gikk tilbake og spiste lunsj på en restaurant før vi tok turen over noen spennende hengebruer og hadde pause ved en nydelig rullesteinsstrand.

Nå er det avslapping ute i sola før det blir grilling i kveld. I morgen går turen videre, via Wilderness til Oudtshoorn.

Hilsen Øyvind, Storms River, Sør-Afrika

Onsdag 12. november:
I dag var endelig kommet til verdens høyeste strikkhopp, 216 meter, fra Bloukrantz bridge.

Mange har vært spent, Gorge Swing i Victoria Falls var god oppvarming.

Nesten alle hoppa og det var en gira gjeng, før, og særlig etter hoppet.Det er et skikkelig kick som frigjør det meste av endorfiner!

Nå er det lunsj og klesvask og avslapping som gjelder, ute østegner det.

hilsen Øyvind, Storms River, Sør-Afrika

Tysdag 11. november:
Heihei! I dag våkna vi opp til en litt kjølig, overskya, vindfull norsk sommerdag.

Etter frokost var det klart for dagens aktivitet: surfing. Jeffrey’s Bay er en av de beste surfespottene i Sør-Afrika. Med oss hadde vi tre lokale instruktører som hjalp oss i gang og videre fra sist gang vi surfa på Karmøy. I løpet av dagen kom ganske mange opp og stå en eller flere ganger.

Etter lunsj rusla noen i byen mens en liten gjeng var av gårde på hesteriding.

Nå er vi i bussen igjen på vei vestover til Stormsrivier hvor vi skal bo de neste tre nettene. Der blir det bla. turgåing og strikkhopping.

Hilsen Øyvind, i bussen, Sør-Afrika

Mandag 10. november:
God morgen! Vi har hatt en opplevelsesrik og spennende kveld og natt. Mest spennende var løvebrølene rundt leiren i natt!

Vi ble vekket 0530 til en kjapp frokost før vi måtte reise mot Zimbabwe igjen. Men først ble det litt mer safari. Vi var heldige og fikk se em flokk på 11 løver til! Noen voksne hunløver og enda mindre unger enn i går.

Deretter bar det til grensa og nå er vi snart tilbake i Victoria Falls, der skal vi bare pakke om litt før vi reiser til flyplassen og fly til Port Elizabeth i Sør-Afrika, via Johannesburg.

I kveld en gang er vi framme i Jeffrey’s Bay hvor vi skal surfe i morgen.

Hilsen Øyvind, i bussen, Zimbabwe

Søndag 9. november:
I dag våkna vi opp ved bredden av Zambezi og spiste frokost 06 før morgentrimmen 100 høydemeter rett opp fra Canyon.

Deretter var det litt omorganisering før vi kjørte en time til grensa til Botswana. Etterpå bar det rett på Båtsafari i et delta i Chobe. Vi så masse krokodiller, flodhester, bøfler, Impala og masse annet. Tilbake på land var det gedigen buffé lunsj før vi var i gang med tradisjonell jeepsafari.

Noe av det første vi så var en flokk på 40+ elefanter, voksne og babyer, et fantastisk syn!! Ellers så vi masse Impala, sebraer, giraffer, skilpadder før grand finale hvor vi så løve. Ikke bare en men 10! En voksen han, 3 voksne hunner, og 6 toårs unger. Fantastisk! Vi sto og så på de sikkert en halvtime mens sola gikk ned.

Deretter bar det til camp der oppslåtte telt, leirbål og deilig middag ventet. Nå er vi i ferd med å venne oss til alle skorpioner, store biller og ellers alle Afrikas ville dyr som kanskje rusler gjennom leiren vår i natt.

Hilsen Øyvind, Chobe nasjonalpark, Botswana

Lørdag 8. november:
Nå er vi i leir etter en fantastisk og heftig dag med rafting! Alle datt uti og alle ble våte. Rafting på Zambezi går for å være verdens beste rafting.

Midtveis var det varm lunsj på elvebredden. Vi raftet 6 timer nedover elva fra Victoria Falls, hele tiden i en canyon med Zambia på andre siden.

Leiren er på en sandslette litt opp fra elva. Her var teltene ferdig satt opp, stoler og bord, nå venter vi på middag.

I kveld er det fullmåne så vi håper på klarvær! I morgen er det tidlig opp og avgårde til Botswana på safari.

Hilsen Øyvind, fra bredden av Zambezi, Zimbabwe

Fredag 7. november:
I dag har vi vært framme på kanten av canyon ved Victoria Falls igjen. Der kan man velge masse forskjellige aktiviteter.

De fleste valgte denne dagen Gorge-swing, et vannvittig pendelhopp fra kanten og ut i canyon. En god oppvarming til strikkhoppet neste uke. Mer kommer på Facebook.

I ettermiddag har noen rusla i byen, slappet av ved bassenget og generelt kommet til hektene etter den lange reisa.

Nå gleder vi oss til i morgen da blir det rafting med telting på elvebredden, søndag safari i Botswana med teltovernatting der og før vi reiser tilbake hit til Victoria Falls mandag og videre til Port Elizabeth i Sør-Afrika.

Vi har det topp!

Øyvind, Victoria Falls, Sør-Afrika

Fredag 7. november:
I dag (6. november) kom vi endelig fram til Victoria Falls i Zimbabwe, her vi skal være fram til mandag. Ganske så varmt når vi gikk ut av flyet.

Etter å tilbrakt lengre enn lang tid i visumkø møtte vi guiden og de to fotografene som skal følge oss på turen. Så kjørte vi til den sjarmerende backpackerplassen som skal være basen vår de neste dagene.

Etter en god lunsj kjørte vi for å se selve Victoria Falls. På veien veien så vi masse vortesvin, noen Impala og et par elefanter!

Nå er vi i Afrika dere! Nå har vi dyppet oss i poolen og hatt en god middag. Blir nok senga snart på en del. I morgen venter nye eventyr:-)

Øyvind, Victoria Falls, Zimbabwe

Torsdag 6. november:
Endelig framme i Zimbabwe. Har vært og sett på fossefallene Victoria Falls i dag, imponerende! Elefanter, vortesvin og masse apekatter så vi også. Etter det middag og avslapping. Godt å endelig være i Afrika! Alt vel!

Landa i Victoria Falls, Zimbabwe nå.

Nå har vi endelig landet i Sør-Afrika! Flyr videre kl 10.50 lokal tid (+1 fra Norge) med South African Airways SA40 til Victoria Falls Zimbabwe.